Liefde voor ambacht, passie voor uitvinden

Liefde voor ambacht, passie voor uitvinden

Mooie dingen maken, een prachtige reputatie hebben, en een uurtje tijd over hebben voor een journalist met belangstelling voor klassieke schepen en bijzondere innovaties. Dat kenmerkt de Hindelooper jachtbouwer Blom: de authentieke Friese jachtbouwer en uitvinder van innovatief werfgereedschap.

De Blomaak: een Fries icoon

De Blomaak is een icoon onder de kenners van Lemsteraken. De Lemsteraak, ooit ontworpen als betrouwbaar en snel visserszeilschip, is een begrip in de Friese zeilwereld. Zuiderzeewaardig en vanwege de geringe diepgang praktisch op de Friese binnenwateren.

Als plezierjacht scoort de Lemsteraak hoge ogen. De familie Blom, merknaam sinds 1957, bouwt daarom deze trotse Friese schepen nog altijd naar klassieke vaartradities met oog voor hedendaagse wensen.

Traditioneel en modern

Iege Blom schenkt graag koffie in voor de schrijvende bootliefhebber en geeft een rondleiding door het bedrijf waar historie en vindingrijkheid worden verenigd. Iege: ‘Onze Lemsteraken vinden hun weg. We hebben prachtige schepen gebouwd voor opdrachtgevers die wisten wat ze wilden. Die zijn ook hier in onderhoud. We zijn traditioneel in het bouwen, en we houden mooie schepen op een moderne manier in topstaat.’

Werfgereedschap op maat

‘Goede schepen verdienen professioneel onderhoud’, aldus Iege. Daarom heeft de werf een naar eigen inzichten ontworpen plaatsnijder, plaatbuiger, botenlift, en een zelf ontworpen en geconstrueerde trailer om schepen vanaf de botenlift naar de stalling en het onderhoud te brengen. De trailer is zelfrijdend en manoeuvreert de schepen tot op de centimeter nauwkeurig over het droge. Een fraai staaltje van inventiviteit op maat.


‘Ja, voor meedenken en samenwerken kun je bij INDI wel aankloppen.’

Sneller en beter manoeuvreren

Hoe is de vinding tot stand gekomen, vragen we Iege. ‘We hadden al een goede ervaring met onze zelfgebouwde botenlift. Dus ook op het werfterrein wilden we gereedschap op maat. Aanvankelijk bestuurden we de botenkar met de shovel. Maar we wilden sneller en beter kunnen manoeuvreren. Zo ontstond het plan voor een zelfrijdende botenkar. Mijn oom, inmiddels gepensioneerd, is de bedenker, mijn broer Eppie en ik de constructeurs. Tussen de botenbouw en het onderhoud door hebben we een jaar aan de kar gewerkt. Nu is hij helemaal naar wens. Starten, lopen, rijden en parkeren tot op de centimeter. Ideaal.’

Aandrijf- en stuurmechaniek van de zelfsturende trailer

Ondersteuning van INDI

De weg van ontwerp naar realisatie verliep voorspoedig, maar niet helemaal zonder slag of stoot. ‘Gelukkig hadden we prima ondersteuning van INDI’, vertelt Iege. ‘Niet alleen met de hydrauliekcilinders en koppelingen, maar ook met het meedenken. Met name de regelapparatuur en de afstandsbediening zorgden voor uitdagingen. Via INDI is de unit uiteindelijk uit Zweden gekomen en door de mannen van INDI op de werf ingeregeld. Ja, voor meedenken en samenwerken kun je bij INDI wel aankloppen.’