Een schone straat begint bij DHM in Wolvega

Een schone straat begint bij DHM in Wolvega

Wie was er als kind niet door gefascineerd… De kolkenzuiger. De putslurper. De straatboender. De gootschraper. De stoepspuiter. De containerkieper. De vuilvervoerder. Een indrukwekkend maar vertrouwd gezicht in het straatbeeld, en een schoon voorbeeld voor het straatbeeld.

Reinigingsmachines met verbazend vernuft en verbluffend resultaat. Materieel met respect voor mens en milieu. Dat wordt ontwikkeld en geproduceerd aan de Metaalstraat 6 in Wolvega. Bij DHM, de innovatieve constructeur in ’s lands nuttigste reinigingstechniek. Hans-Jan Jasper – verantwoordelijk voor projectmanagement – heeft in de drukte van meerdere Europese aanbestedingen tijd voor een interview.

Alles behalve de wagen

Hans-Jan vertelt met nuchtere passie over het vuilverwijderingsvak. ‘We ontwerpen en fabriceren hier diverse soorten reinigingsvoertuigen. Daarbij kun je denken aan kolkenzuigers, vacuümwagens en hogedrukwagens. We bedenken en bouwen alles op het gebied van gemeentereiniging, maar ook voor particuliere reinigingsbedrijven. Meestal is de basis een vrachtwagen die we met de gewenste techniek opbouwen. Een twee-, drie- of vierasser. Maar ook een bestelbusje kunnen we voorzien van alle denkbare functies. We bouwen alles, behalve de wagen.’

Bouwtekening van een kolkenzuiger

Drukte met aanbestedingen

Momenteel is het druk bij DHM. Veel gemeenten schrijven Europese aanbestedingen uit vanwege o.a. de recente herindelingen en het vernieuwen van materiaal. Ook de particuliere markt zit behoorlijk in de lift. Een schoon milieu staat hoog op ieders agenda wat investeringen tot gevolg heeft. DHM ziet dus een boost in de orderstroom, van gemiddeld vijf tot nu zo’n tien projecten per jaar. Daarmee is de personele bezetting, met vijf vaste medewerkers en vier flexibele collega’s, maximaal gevuld met input.

Klandizie en groei

De klandizie van DHM, de afkorting van het oorspronkelijke Durk Hoekstra Milieutechniek, bestaat al sinds 1990 voornamelijk uit gemeentelijke overheden. Na projecten in Scheemda, Appingedam en Emmen klopten steeds meer gemeenten aan voor de specialistische kennis van DHM. Hans-Jan werd in ’96 aangetrokken als oplosser voor gevaarlijke stoffen, kolkenzuigers en containerreiniging. Naast de in eigen beheer ontwikkelde oplossingen volgde ook het importeurschap voor vuilniswagens en een samenwerking met Hekkema Appingedam. In 2007 werd Hekkema volledig eigenaar van DHM en vonden een verhuizing en groei plaats in een groter pand in Wolvega.

De kolkenzuiger

De in aanbouw zijnde kolkenzuiger is een visitekaartje van de Wolvegaaster constructeurs. Hans-Jan wijst op de vacuümpomp, de hogedrukpomp, de haspel en de arm op de tank. ‘Deze wagen combineert meerdere functies in één voertuig. Met de tank-in-tank-combinatie voor spoelen en slibafvoer kun je afvoeren en reinigen in een handomdraai. Variërend van een vetputbeurt bij een restaurant tot het ontstoppen van een hoofdriool. De basis is een kaal vrachtwagenchassis en een los bestelde tank. Wij bouwen het hulpframe en stellen de combinatie samen. Als de tank dan op het chassis zit, dan komt de verdere aankleding. Waar komt de vulleiding? Waar komt de gereedschapskist? Waar plaatsen we de haspel? Hoe verwerken we het hydraulische systeem? Dan komen de bediening, de bedieningskasten en de bedrading. Als alles een plaats heeft gevonden, wordt alles weer van het chassis gedemonteerd en gaan chassis en tank naar de spuiter of verzinkerij. Na de cosmetische beurt vindt de eindmontage plaats, met alles op de juiste plek.

Een aantal INDI-onderdelen wachtend op montage

Hoog INDI-gehalte

De eindmontage bij DHM heeft doorgaans een hoog INDI-gehalte. Koppelingen, hydrauliek, slangen, slangklemmen, filters, cilinders, bevestigingsmaterialen, oliekoelers, hydrauliekmotoren: zo’n beetje alles komt uit Leek. Hans-Jan: ‘We doen al sinds jaar en dag zaken met INDI. Sterker nog, toen INDI nog Perdok heette en in Tolbert zat, deden wij al zaken met ze. En nu gaat het allemaal nog vlotter, dankzij de webshop en de nachtbezorging. Het persoonlijke contact, de betrokkenheid en de advisering hebben daar niet onder geleden. Bellen werkt ook prima.’